Bedre enn grandiosa

20/05/2010

Dette er en middag du kan variere i det uendelige, du kan lage opp mye, hive det i fryseren og enkelt putte i ovnen en dag du ikke har tid til å lage middagen helt fra «scratch». Da er det like enkelt som grandiosa, men MYE bedre og MYEMYE sunnere!!

Oppskrift:

  • Masse grønnsaker, f.eks. gulrot, purreløk, brokkoli, blomkål, løk, persille, kål.
  • Egg
  • Cottage cheese
  • Revet ost
  • Krydder, f.eks. salt, pepper, chili, paprika, hvitløk, tørkede urter.
  • Fisk, kylling, kjøtt eller skinke om du ønsker
  • Kan også ha makaroni i om du vil. (bruk fullkornvarianten, den inneholder mer fiber!)

Finn frem det du har av grønnsaker, vask og kutt de i små biter.

Stek grønnsakene litt i en varm panne med olje og tilsett krydder. jeg bruker salt, pepper, paprika, hvitløk og chili. NB! Grønnsakene skal ikke være gjennomstekte!

Bland egg, cottage cheese og revet ost.

Ha grønnsakene i en ildfast form (evt. flere små om du ønsker å fryse de i porsjons størrelser). Legg over ønsket kjøtt. Her kan du bruke laks, ørret, torsk, sei, kyllingfilet, skinkebiter, svinekjøtt, karbonadedeig, eller hva du ønsker.

Hell over eggerøren og sett det hele i ovnen.

Jeg fikk en mellomstor og en liten form av de grønnsakene jeg hadde i dag. I tillegg fordelte jeg 4 stykker med laksefilet på formene. Måtte lage litt mer «eggerøre». Her må du prøve deg fram hvor mye du trenger.

Til min største form brukte jeg 4 egg, 1 pk cottage cheese og ca. 2 dl lett hvitost.

Stekes i ovnen på ca. 200 grader i 45 – 60 min. Stekes til eggeblandingen har stivnet helt.

På bildet ser du at vi tok den ut av ovnen litt for tidlig da det var en del væske i bunnen, dette kan også komme av at jeg brukte frossen fisk (glemte å ta den ut av frysen tidligere på dagen).

Reklame

3 kommentar til “Bedre enn grandiosa”

  1. Ole said

    Har du forresten sett at det er kommet en sunn grandiosa?

    • blisunn said

      Ja, har sett at det er kommet en «sunn» grandiosa, men den er virkelig ikke så sunn som man skal tro. Skal skrive litt om det!! Takk for tipset!

  2. […] vår bestod av fiskegrateng med mye grønnsaker og kokt potet. Jeg har tidligere skrevet om denne gratengen, supert å lage mye når man først lager, så fryse ned. Enkelt å ta opp og varme i ovnen. I dag […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: